24 Nisan 2016 Pazar

Halkla İlişkileri Anlamak


Selam millet.. İlk yazımdan itibaren size halkla ilişkiler ve reklamcılık öğrencisi olduğumu söylemiştim. Bu yüzdendir ki blogumun bundan sonraki gidişatını iletişim ve kullanılan çeşitli halkla ilişkiler yöntemleri ve de aynı vakitte başarılı-başarısız reklamcılık örneklerini sizlerle paylaşarak belirleyeceğim. İlk olarak ele alacağımız konu halkla ilişkiler... Bu arada kendisi de blogger olan sevgili ablamın düğün telaşı sebebiyle blogumu bu aralar biraz boşlamış gibi oldum; bunun için affınıza sığınıyorum. :) Konuya girmeden önce şunu da özellikle belirtmek isterim; bu blogu açmamın sebebi teoride anlatılan sıkıcı öğretileri burada sürekli olarak tekrar etmek değil. Hepimiz insanız ve bazen sıkılabiliyoruz. O yüzden bazen gündelik yaşamdan da dem vuracağım ruh halime göre anlayacağınız. Girizgah yaptığıma göre konumuza geçebiliriz artık.

Halkla ilişkiler gerçekten ilk bakışta ne iş yaptığı belli olmayan bir alan. Ben bu bölümü okumaya başladığım günden beri çevremdekiler 'Ya sen okuyorsun da mezun olunca ne iş yapacaksın?' diye soruyorlar. Haklılar. Ben bile emin değildim doğrusu ilk zamanlarda. 'Hani okuyoruz güzel de nasıl hayatımızı kazanacağız?' mevzusu revaçtaydı zihnimin sarayında. Tabi zaman geçtikçe bölümle ilgili dersleri aldıkça işin ne olduğunu idrak etmeye başladım.

Halkla ilişkileri; savunma sanatı, ikna çabası, algı operatörlüğü olarak görmek mümkün. Bir halkla ilişkiler uzmanı, çalıştığı firmayı her şekilde savunmakla yükümlüdür. Örneğin bir firmanın ürünleriyle ilgili karşılaştığı herhangi bir sorunda kamuoyuna gerekli açıklamayı yapmak halkla ilişkiler uzmanının görevidir. Bunun dışından halkla ilişkiler mesleğini icra eden kişi firmanın itibar seviyesini yükseklere taşımak, firmanın müşterileriyle iyi ilişkiler geliştirmek ve bu ilişkiler bunları uzun zamanlara yayarak yapmak ve firmanın gereken zamanlarda reklam çalışmalarında bulunarak firmanın tanınırlığını artırmak gibi görevleri üstlenir. Bu sebeplerden dolayı halkla ilişkiler mesleği aynı zamanda liderlik özelliklerini de bu mesleği yapan kişilerde bulunmayı neredeyse zorunlu hale getiriyor. 

Halkla İlişkilerin kurucusu Amerika'da yaşamış olan aynı zaman basın yayın uzmanlığı yapmış olan Ivy Lee'dir. Kavram olarak halkla ilişkiler, Ivy Lee tarafından ilk kez 1897'de yayınladığı 'Yearbook of Railway Literature'  kitabından kullanılmıştır. Bu adamın bilinirliğini artıran olay Rockefeller ailesiyle yaptıkları işlerdir. İlk meşhur müşterisi ise Pennysylvania Railroad olmuştur. Bunlar halkla ilişkiler ile ilgili en temel bilgilerdir. Dediğim gibi teorik detaylara daha çok girerek canınızı sıkmak değil amacım.hocalarımdan öğrendiğim şekliyle şunu belirtmek isterim ki bu mesleği yerine getirenlerin önceden kesinlikle gazetecilikle ile ilgili tecrübelerinin olmalarıdır ve de gazetecilerle olan ilişkilerini iyi derecede tutmalarıdır. Bu tecrübe onların hem medya dilini iyi analiz ederek, onların medyayı daha iyi kavramalarına ve de bazı basın toplantılarında ya da bu tür organizasyonlarda içerden tanıdıkları gazetecileri devreye sokarak bilgiye rahat şekilde ulaşabilmelerini sağlıyor.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder